...

ساخت وبلاگ
پيوند در تركهاي عميق
چنانچه ترك عميق باشد ، رجهاي بريده شده را از دو طرف به اندازه يك نيمه ، خالي مي كنيم و با به كاربردن ملات مرغوب و اجرهاي راسته مقاوم ، سطح ترك را در عزض ديوار با رعايت پيوند ، كامل مي گيريم و سپس مبادرت به اندودكاري مي كنيم. در اين صورت ، اثر ترك كلي محو مي شود. در بعضي موارد ترك به حدي است كه از بيرون نور و اشيا قابل رويت مي شود .
به طور مسلم ، اين ترك و شكست و نشست از پي شروع مي شود و تا بالاترين قسمت ساختمان ادامه مي يابد كه براي تعمير ان ، به اينصورت عمل مي كنيم : مسير ترك را در كفسازي دنبال مي كنيم و با برداشتن كفسازي به پي مي رسيم . تعمير از پي شروع مي شود . پاز كرسي چيني ، جداره ترك را جهت به وجود آوردن پيوند خالي مي كنيم . پس از بنايي ترك مذكور ، در عمق ديوار اندود و سفيدكاري انجام مي دهيم.
رفع ترك اطراف ستونهاي فلزي :
در اجراي اسكلت فلزي كنار ستون فلزي ، هر 60 سانتيمتر ، ميلگرد با برگشت به صورت L خوابيده به نام علمي كيليبس به معناي گيره ، چفت و بست ، پهلو گرفتن و سفت كردن است . آهنگر اسكلت ساز آن را اصطلاحا كلمس مي گويد . حدودا به قطر نمره 16 ميليمتر و به طول 50 سانتيمتر و برگشت ( گونيا زاويه 90 درجه ) حدود 12 سانتيمتر پاجوش به قطر كافي اتصال مي شود. اين اجرا ديوار آجري را با ستون فلزي به طور اصولي پيوند و اتصال مي دهد. اجراي اصولي اين روش يه اين شرح است كه كيليپس زا به دو ستون مقابل و در راستاي يكديگر جوش مي دهيم . سپس ، با ميلگرد راستاي هم قطر و با رعايت اورلپ به دو كيليپس جوش مي دهيم . توجه گردد كه چنانچه فاصله دو ستون فلزي مقابل از 3 متر بيشتر باشد ، بايد از وجود وادار ، فلزي مانند سپري جهت نصب بين دو ستون استفاده كنيم. سپس ، كيليپس گذاري بين ستونها و وادار را در راستاي يكديگر انجام دهيم . بهد هم سفتكاري ديوار را اجرا كنيم. باز هم توجه گردد كه چنانچه فاصله تير زيرين و تير فوقاني در قاب ، مرتفع و بيشتر از ارتفاع 3 متر باشد ، بايد از وجود تير فرعي غير باربري مانند نبشي استفاده كنيم . به طور مسلم ، اتصال تير فرعي با وادار و اجراي كليپس گذاري در مجموعه ذكر شده ، سفتكاري را با اسكلت فلزي كاملا درگير مي سازد. با اين روش اولا وجود تركها در موقع نشست از بين خواهد رفت ؛ ثانيا در مقابل زلزله و تحركات زمين ، ديوارهاي ساختمان و به خصوص ديوارهاي خارجي نگهداري مي شوند كه از براي تعمير چنين عمل مي كنيم :
1- سطح اندود رويه ، آستر روي ستون و دو ديوار متصل به ستون فلزي را به عرض 100 سانتيمتر و در شرايط محدود حتي به عرضي كمتر ، جمع اوري مي كنيم .
2- به فاصله و ارتفاع هر 60 سانتيمتر از ذدو ديوار ، كناره ستون را در يك رج افقي به اندازه 50 سانتيمتر خالي مي كنيم.
3- عمل كليپس گذاري را در دو رج خالي شده با ستون فلزي از ميلگرد حداقل نمره 16 با جوش مطمئن و كافي انجام مي دهيم.
4- محل خالي را با ملات مرغوب و آجر نيم لايي آبخور به طور اصولي انجام مي دهيم تا شكاف گرفته شود.
5- پس از جارو زدن سطح تراشيده شده و آب پاشيدن به ان ، ميخ سر كج را به فاصله هر 25 سانتيمتر طوري مي كوبيم كه 5/1 سانتيمتر با سطح ستون و سفتكاري فاصله داشته باشد.
6- توري گالوانيزه به عرض 80 سانتيمتر را توسط سيم آرماتور بندي با قلاب مطمئن و محكم به ميخهاي سركج مي بنديم .
7- اندود آستر را طوري انجام مي دهيم كه توري در وسط ملات قرار گيرد و اندود را مسلح سازد.
8- پس از آستر ، عمل سفيدكاري و لكه گيري و سپس رنگ و روغن را انجام مي دهيم.
با اين روشهايي كه در بالا توضيح دادم چنانچه نشست به وجود آيد ، ديگر ترك در كناره ستون فلزي به وجود نخواهد آمد.

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 541 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

ترك در تقاطع ديوار
ديوارها بر اثر نداشتن پيوند با هشت گير ترك مي خورند . در مواقعي نشست و شكست ديوارها ، تركها كاملا باز و رويت مي شوند . در بعضي موارد ، اين تركها بسيار عميق هستند ؛ به طوري كه مي توان دست را در درون آنها حركت داد . در اين حالت ، چنين عمل مي كنيم :
1- سطح ترك را از دو طرف كاملا با تيشه مي تراشيم ، و پس از جارو ، سطوح آن را كاملا مرطوب مي كنيم .
2- چنانچه لازم باشد ، كنارهاي ترك را با قلم و چكش چند سانتيمتر بازتر مي كنيم تا نشست گچ با عمق بيشتري انجام شود.
3- ملات گچ تيزون را شلاقي در درون ترك مي كوبيم تا سطح ترك كاملا پر شود.
4- پس از پر كردن ترك به شكل سرتاسري و كف كش كردن گچ تيزون ، اندود گچ و خاك را اجرا مي كنيم.
5- در صورت نياز ، ترك را شمشه گيري مي كنيم تا در سطح گچكاري يكنواختي به وجود آيد.
6- با گچ آماده و سپس گچ كشته ، سطح اندود را " سفيدكاري" مي كنيم و با پنبه آب زدن براي پرداخت ، گچكاري را خاتمه مي دهيم.
توجه شود: چنانچه در محل تقاطع ديوار ديوار ابزار گرد زده شود ، يعني ماهيچه به وجود آيد ، ترك مجددي پيش نخواهد آمد .
ترك در نعل درگاه :
به علتهاي زير ، نعل درگاه و سوح زير آن مي شكنند :
الف) در اثر نشست ستون زير نعل درگاه ، به علت اهرم شدن آن ، برش افقي به وجود آيد.
ب) برشهاي عمودي به خاطر وجود پيوند و اثر نيروهاي فشاري در امتداد تير نعل درگاه و برشهاي طولي بعد از مقدار گير نعل درگاه به وجود مي آيد كه در هر دو حالت ، جداره تركها را مي تراشيم ، باز مي كنيم و سپس گرد آن را مي گيريم . بهد ، محل مرطوب شده را با اصطلاحا گچ تيزون ( زودگير) پر مي كنيم و زمينه را با كشته كشي آماده مي سازيم و سپس تركها را به ترتيب ترميم و تعمير مي كنيم.

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 484 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

حالتهاي ترك
ترك را به شكلهاي مختلف مي توان آزمايش كرد. نوع خطرناك و بدون خطر آنها را به شكلهاي زير مي توان شناسايي كرد:
الف) بند دو قسمت ديوار را كه بر اثر تركهاي عميق از يكديگر جدا شده اند ، با گچ دستي طوري كف كش مي كنيم كه ملات فقط دو قسمت جدا شده را پوشش دهد ؛ يعني در تركها نفوذ نكند
پس از خودگيري و خشك شدن ملات گچ ، چنانچه از ديوار جدا شود ، اسكلت در حال نشست و افت كامل است كه بايد در مورد آن با احتياط رفتار كرد.
ب) در موارد ذكر شده در بالا ، مي توان روي ترك دو قسمت جدا شده ديوار را نوار كاغذي از جنس كاهي نازك به ابعاد 30*3 سانتيمتر به شكل ضربدر (*) با پونز نصب كرد. چنانچه كاغذ پاره شود ، شكست و نشست در ساختمان بسيار خطرناك مي باشد. در اين صورت ، ساختمان بايد از سكنه خالي شود.
ج) در نشستهاي خطرناك ، كلاف پنجره بر اثر نيروي فشار ، اهرم و دفرمه مي شود . به علت بالا بودن ضريب شكنندگي ، شيشه پنجره ها ترك مي خورند و مي شكنند.
د) در افتهاي مداوم پي و مواقع سكوت ، صداهاي "تك تك " كه حاصل ترك مصالح و بويژه اجركاري است ، شنيده مي شود.
روش تعمير تركها :
همانطور كه گفتيم ، بر اثر نشست ، تركهايي به وجود مي آيد كه برخي از آنها مويين و ريز هسنتد . با خالي كردن اطراف آنها و با " كشته كشي " و كشيدن پنبه آب روي سطوح تركهاي مويين آنها گرفته و آماده نقاشي مي شوند.
تركهاي نيمه عميق :
بر اثر حركت پذيري سقف توفال كه از انقباض و انبساط رطوبت و حرارت حاصل مي شوند . تركهايي به وجود مي آيد . اين تركها را با نوك كاردك و ماله خالي مي كنيم و پس از " آماده كشي " و پرداخت كشته و پنبه زني ، تركها را مي گيريم و آماده نقاشي ميكنيم.
تركهاي عميق :
اطراف ترك را با تيشه مي تراشيم و سپس درز آن را كاملا خالي مي كنيم. كاربردن گچ دستي و كف كش كردن ، درون ترك را پر و سطح آن را با گچ آماده صاف مي كنيم . سپس با گچ كشته و پنبه اب ، سوح آن را كاملا پرداخت و آماده نقاشي مي كنيم.
توجه شود : چون سطح كشته كشي در بعد بيشتري انجام مي شود تا خطر كپ كردن به وجود نيايد ، بابد اصولي را به كاربرد تا سطح ترك از اطراف به شكل پخ از گچكاري و اندود برداشته شود تا عمق ترك در سطحي عريض پيوند شود. به اين عمل اصطلاحا " پرداخت كردن ، كشته و همسطح كردن با زمينه در گچكاري قديمي " مي گويند.

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 472 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

انواع ترک در ساختمان
 تعمیر آن ( تعمیر و نگهداری ساختمان )افت پي بر اثر عواملي همچون رطوبت و فشارهاي وارده از طبقات ، بي مقاومتي خاك و عملكردهاي آن پيش مي آيد . همچنين نوع مصالح مصرفي و اجراي غيرفني ، سبب نشستهاي پي مي شود . در مجموع ، بر اثر حركات زمين ، اسكلت بنا حركت مي كند و شكستهاي مختلف كه شامل تركهاي عميق و يا معمولي و در مواردي به شكل مويي است ، نمايان مي شود.
موقعيت ترك :
تركهاي عميق : اين تركها گاهي به طور دائمي به وجود مي آيد و دليل آن نشست مرتب پي است كه در اين صورت ، بودن ساكنان در ساختمان خطرناك است.
تركهاي ثابت : معمولا پس از نشست پي ، تحرك ساختمان كم مي شود. اين پديده بر اثر قطع رطوبت و فشرده شدن سطح زير پيش مي ايد. در نتيجه ، شكست و افت ديوارها و اسكلت بنا نيز متوقف ، و حالت ترك ثابت مي شود.
موي تركهاي معمولي : اين تركها در اثر افتهاي كوچك در اسكلت بنا و به واسطه نيروها و در مواردي به علت نوع مصالح اندود به وجود مي ايند. رطوبت ، انقباض و انبساط حاصله در مقابل خشك شدن سطوح مرطوب ، باعث ايجاد تركهاي مويي مي شود.

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 844 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

نتیجه آزمایش و تحقیق
ترکهای نمونه های بادبند LYP و بادبند با فولاد A36 و دیوار برشی فولادی به ترتیب تقریبا زاویه جانبی 2.5% قرار می گیرند . جمع شدگی قطری بادبند از نوع LYP و A36 که هر دو تحت فشار و کشش قرار می گیرند در نتیجه ترکهای گسترده ای در ستون ایجاد می شود . دیوار برشی فولادی از نوع LYP تغییر شکل غیر متقارنی از خود نشان داده است . زمانی که بار از طرف راست اعمال می شود در اثر لنگر خمشی در نقطه ایکه شده است قاب فولادی از قاب بتنی جدا می شود .
بار - جابه جایی های حلقه ای هیستریسس قاب مورد آزمایش است . با مقایسه قاب بدون مهار بندی ، سخت کننده ها و مقاومت تمام تقویت کننده ها ی قاب به نتایج جالبی می رسیم . نیروی محوری در مقابل تغییر شکل به صورت حلقه های هیستریسس که برای بادبند با فولاد LYP و A36 رسم شده است می باشد. حلقه های هیستریسس نیروی برشی در مقابل تغییر مکان افقی می باشد . آزمایش دیوار برشی فولادی نتیجه و واکنش غیر متقارن را به ما داد جدول 3 خلاصه نتیجه آزمایشرا بیان می کند
نتایج آزمایشات نشان می دهد که ممانعت از کمانش بادبند و دیوار برشی فولادی درتقویت قابها موثر است . سختی و مقاومت و شکل پذیری قاب ها بعد از تقویت کردن آنها بصورت جزئیات اتصال بین قاب بتنی و قاب فولادی بادبند عامل موثر موثراست . و ساخت آسانی دارد .
بادبند ها باعث بهبود مقاومت و شکل پذیری می شود . بهرحال جزئیات تقویت کننده های قابها برای دیوار برشی فولادی نیاز به مطالعات زیادی دارد .

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 636 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

کمانش قاب مهاربندی شده (بادبند)
تجربیات قبلی نشان می دهد که ساختمان هایی که مطابق مقررات امروزی طراحی وساخته نشده اند ، نمی توانند در مقابل نیروی زلزله مقاومت کرده و متحمل خسارتهایی می شوند . در تایوان این ساختمانها اکثرا سازه های بتن آرمه هستند و نیاز به ترمیم برای بهبود مقاومت لرزه ای دارند . قابهای ممان گیر (BIB) و پانلهای برشی فولادی ثابت شده که دارای مقاومت بالا و شکل پذیری بالا و حلقه های هیستریسس ثابتی وپایداری دارد . قاب مهار شده با بادبند شامل المانهای باربر و المانهای مهاربندی برای بارهای جانبی هستند .
بارهای محوری توسط المانهای حمال (تیر) مهار می شوند و که تکیه گاههای جانبی المان کار جلوگیری از کمانش عضو را به عهده دارند . دیوار برشی فولادی ساخته شده از LYP مانند یک المان باربر برشی زمانی که به خوبی ، طراحی شود ، می تواند رفتار خوبی در برابر نیروهای لرزه ای داشته باشد . در این تحقیق قابهای قابهای ممان گیر ودیوار برشی فولادی برای مقاوم سازی قابهای بتنی مورد استفاده شده اند و کارایی هر یک از آنها مورد آزمایش قرار می گیرد .
روش آزمایش :
قاب بتنی با مقیاس 0.8 ساخته شده است . جزئیات قاب بتنی را نشان می دهد . یکی از قابهای بتنی بدون تقویت تست می شود که طبق MRF طراحی شده است . دومین نمونه توسط بادبند ، ساخته شده از فولاد LYP100 مهار شده که طبق BIBLYP طراحی شده است . سومین نمونه بادبند از فولاد A36 و طبق BIBA36 طراحی شده است . چهارمین نمونه توسط دیوار برشی فولادی ساخته شده از فولاد LYP100 مهار شده است . شکل 7 جزئیات بادبند ساخته شده از LYP100 را نشان می دهد . نقطه تسلیم بادبند فولاد A36 برابر با بادبند LYP است جزئیات دیوار برشی فولادی را در شکل 3 دیدیم . نقطه تسلیم دیوار برشی تقریبا با بادبند LYP برابر است .

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 754 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

مطالعات آزمایشگاهی بروی پانل برشی فولاد LYP
پانل فولادی برشی ، ساخته شده از فولاد با نقطه تسلیم پایین ، عامل موثری برای جذب انرژی زیادی است . با طراحی و ساخت مناسب پانلهای برشی فولادی می توان در جذب و تلف کردن مقدار زیادی از انرژی لرزه ای بهره برد . اما رفتار سازه ای این نوع پانل برشی متاثر از شدت کرنشی است .
در 9 نمونه تست شده در آزمایش ، می خواهیم رفتار آنها را در هر یک از نحوه بارگذاری متفاوت مورد ارزیابی قرار دهیم. شکل 2 نحوه طراحی نمونه ها را نشان می دهد . شکل 3 چگونگی آزمایش ها را نشان می دهد . در این نمونه ها نسبت عرض به ضخامت پانل 50 گرفته شده است . لبه های بیرونی اعضأ به خاطر جلوگیری از ترک خوردن اتصالات بین لبه و پانل و صفحه پای ستون تراشیده شده است . این کار بخاطر اجتناب تمرکز تنش و سوق دادن صفحه به ناحیه پلاستیک که قبلا بحث آن را کردیم . در این تحقیق تاریخچه بارگذاری پانل برشی فولادی آزمایش و بررسی شده است . سه سرعت بارگذاری 2.5 ، 5 و 10 mm/sec انتخاب شده است.
برای دستیابی به سرعت کرنشی این نمونه ها بارگذاری تدریجی به جای بار لرزه ای اعمال می شود . برای هر سه حالت متفاوت جابه جایی δy ، 2δy و 3δy را در هر دوره بارگذاری آزمایش را می پذیریم . آزمایش روی سازه تا زمانی که مقاومت به زیر % 80 مقاومت نهایی رسید متوقف می شود . جدول 1 نتایج آزمایشات را نشان می دهد .
بررسی در نتایج آزمایشات :
شکل 4 رفتار حلق ه ای هیستریسس (hysteresis) پانلهای برشی را نشان می دهد . مطالعات نشان می دهد که چرخش نسبی ۵ آن ها بیشتر از 5% است که بیشتر از زاویه تغییر مکان جانبی مورد نیاز سازه می باشد که معمولا چرخش نسبی سازه ها را 2.5% که بیشتر از آن موجب تخریب در سازه می شود ، در نظر می گیرند . با تغییر شکل اطراف المان و تغییر شکل مورد انتظار و زاویه تغییر شکل جانبی 5% به نظر می رسد که برای پانل برشی کافی می باشد . بدیهی است که تمام نمونه های آزمایش شده زا ویه تغییر مکان جانبی آنها بیشتر از 5% خواهد بود که در جدول 1 نشان داده شده است . در آنها می توان دید که بارگذاری سریع و کند حدودا 16% تفاوت ایجاد کرده است.
 
تفاوت روی مقاومت نهایی پانل فولادی برشی LYP با با افزایش بارگذاری یکنواخت ، تأثیر نسبت بارگذاری بر روی مجموع ظرفیت استهلاک انرژی قابل صرف نظر کردن است . از شکل 4 می توان دریافت که پانل فولادی آزمایش شده دارای استحکام و جذب انرژی قابل توجهی است و نسبت به دامنه تغییر مکان در شرایط بارگذاری یا تغییر در دامنه حرکت بی تفاوت است .
مقدار انرژی تلف شده پانلهای برشی در هر شرایط بارگذاری لرزه ای ثابت می ماند . مشخصات نمودار بار - جابه جایی پانل برشی شدیدا تحت تأثیر کمانش برشی صفحات نازک فولادی است . معمولا مقاومت نهایی به تدریج بعد از اینکه کمانش برشی اتفاق افتاد ، کاهش می یابد .
ظرفیت تغییر شکل نهایی پانل برشی متأثر از نسبت عرض به ضخامت پانل است . در این مطالعه نسبت عرض به ضخامت نمونه آزمایش شده را 50 می گیریم وشروع کمانش برشی وقتی اتفاق می افتد که زاویه تغییر شکل جانبی آن به 4% برسد . تأخیر در کمانش برشی به تنهایی نشان دهنده افزایش ظرفیت شکل پذیری پانل برشی نیست اما کم شدن آسیب المان های غیر سازه ای وابسته و مربوط به پانل برشی است . شکل 5 نشان دهنده مقدار انرژی ذخیره شده در تمام پانلهای آزمایش شده است .
 
مجموع انرژی تلف شده بستگی به بارگذاری و افزایش جابه جایی ندارد . چون که پریود لرزشی طبیعت تصادفی دارد این مطالعات نشان می دهد انرژی به نسبت تاریخچه بارگذاری بی تفاوت است و این یکی از مزایای پانل برشی همانند میراگرهای لرزه ای است . در پانلهای برشی استهلاک انرژی موثر تحت چرخه بار گذاری تصادفی ثابت می ماند . پانل فولادی می تواند برای تقویت ساختمان های موجود موثر باشد . مطالعات آزمایشی برای تقویت قابهای بتنی توسط میراگرهای برشی فولادی در قسمت بعدی توضیح داده می شود .
- مقاومت لرزه ای سازه ها با استفاده از مقاومت نهایی پایین در قابهای مهار بندی و پانلهای برشی

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 670 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

مشخصات لرزه ای پانلهای برشی فولادی با نقطه تسلیم پایین (LYP)
استفاده از دیوار برشی فولادی باعث بهبود مقاومت لرزه ای سیستم در طراحی ساختمان های جدید و مقاوم کردن ساختمان های ساخته شده می شود . صفحات فولادی نازک تمایل به کمانش دارند و از این رو ظرفیت جذب انرژی در این رو صفحات محدود است .
اخیرا روشهای جدید و تکنولوژی های بدست آمده در زمینه فلزات ، صفحات فولادی جدید را در دسترس ما گذاشته است . این نوع فولاد دارای تنش تسلیم کمتر افزایش طول بالا می باشند و توانایی تغییر شکل دادن و جذب انرژی بیشتری را قبل از شکستن از خود نشان می دهند . یکی دیگر از ویژگی های آن پایین بودن نقطه تسلیم است که این باعث افزایش ناحیه پلاستیک آن می شود و باعث جذب بیشتر تنش می شود .
پانلهای برشی فولادی ساخته شده از LYP توانایی جذب و اتلاف انرژی زیادی را دارند ، و می توانند در ساختمان های جدید مورد استفاده قرار گیرد . این نوع پانلها همانند دیوار برشی فولادی نسبت به نیروهای زلزله طراحی و ساخته می شوند . چون این پانلها دارای ویژگی جذب و اتلاف انرژی بالایی هستند ، می توان از آنها بعنوان میراگر برای میرا کردن انرژی لرزه ای استفاده کرد . این نوع میراگر فلزی در هنگام جذب انرژی استحکام کافی را دارند و همچنین نسبت به میراگرهای که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند ، نیاز به نگهداری و تعمیر ندارد .
نقطه تسلیم و نقطه نهایی صفحات LYP هردو تحت تاثیر میزان کرنش وارده است . در این تحقیق تاثیر میزان کرنش و نحوه بارگذاری بر روی مشخصات مقاومت لرزه ای پانل صفحه ای مورد آزمایش قرار گرفته است .
مجموعه آزمایشات انجام شده ، مطالعه روی رفتار پانلهای برشی ساخته شده از فولاد LYP تحت سرعت های بارگذاری متفاوت و جابجایی های نموی ، است .

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 481 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

معرفی سیستم دیوار برشی فولادی برای تقویت سازه های بتنی ساخته شده
سال 1995 زلزله در Hugoken-Nanbu4 که زلزله مهیبی بود ، باعث کشته و مجروح شدن انسانهای زیادی شد . ساختمان های بسیاری آسیب جدی دیدند و ساختمان هایی که قبل از سال 1981 و مخصوصأ قبل از 1971 ساخته شده بودند ، خسارت شدیدی را متحمل گردیدند و حتی برخی از آنها فرو ریختند .
این امر نشانگراین است که آیین نامه و مقررات قدیمی برای طراحی ساختمان به نحو مناسبی نیروهای زلزله و شکل پذیری سازه ای را در نظر نگرفته اند .
در سال 1999 زلزله در chi -chi تایوان نیز باعث زیان فراوان و تخریب بسیاری از سازه ها شد . دوباره این ساختمان هایی که قبل از سال 1983 طراحی و ساخته شده بودند ، تخریب شدند و بعد از زمین لرزه 1999 تمام مقررات و آیین نامه های زلزله مورد باز بینی قرار گرفته و همه مقررات قبلی لغو شدند . ضرایب لرزه ای منطقه ای در هرناحیه تایوان تولید و ایجاد گردید . برای مثال شتاب زمین لرزه در منطقه Taichung از 0.23g به 0.33g افزایش یافت .
در نتیجه تقریبا همه ساختمانها در Taichung مطابق با مقررات طراحی جدید احتیاج به مقاوم سازی پیدا کردند. هدف این پروژه افزایش و بهبود بخشیدن مقاومت لرزه ای ساختمان های بتن مسلح می باشد . این پروژه شامل سه زیر مجموعه است که شامل :
• پیدا کردن و پی بردن به میزان کمبود مقاومت لرزه ای ساختمان های بتن آرمه موجود بر اساس آیین نامه جدید
• مساله نیروهای وارد بر سازه کناری و همجوار بعلت تغییر مکانهای بیش از اندازه جانبی آنها
• تحقیق در مورد دو روش برای جذب انرژی توسط پانلهای برشی فولادی و بادبند فولادی برای بهبود مقاومت لرزه ای سازه های موجود .

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 596 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

ساختمان های ساخته شده با استفاده از دیوار برشی فولادی

اولین ساختمان ساخته شده با استفاده از این روش بیمارستانی در لس آنجلس به نام بیمارستان Sylmar بود. یکی از بزرگترین سازه های ساخته شده با سیستم دیوار برشی فولادی ساختمان شینجوکونومورا 3 در توکیو است که این ساختمان دارای 51 طبقه بوده و ارتفاع آن از سطح زمین 211 متر است . 5 طبقه آن درزیر زمین واقع بوده و 27.5 مترآن پایین تر از سطح زمین قرار دارد و ، برای اجتناب از بکارگیری دیوار برشی بتنی ، از سیستم دیوار برشی فولادی در هسته های مرکزی ساختمان که اطراف آسانسور ها ، پله ها و رایزرهای تاسیساتی می باشد ، استفاده گردید.

یکی از کاربردهای این پانلها در تقویت سازه های بتنی در ساختمان مرکز درمانی در چارلستون می باشد این سازه در اثر زلزله 1963 آسیب دیده بود این ساختمان متشکل از ساختمان های متعددی از یک تا پنج طبقه می باشد که زیر بنای آنها نزدیک به 32500 متر مربع است . برای تقویت این سازه از بهترین تیم طراحی وتحقیقاتی استفاده گردید . بعد از بررسی های فراوان این سیستم را با توجه به دلایل زیر مناسب دانستند :
• جلوگیری از اخلال در کار روزانه و کاهش مشکلات برای بیماران ، بعلت سرعت نصب آن
• جلوگیری از کاهش زیر بنای مفید و اتلاف فضاها
• پیش بینی امکان تغییرات در آینده ، زیرا در دیوار برشی فولادی به سادگی می توان تغییرات مورد نظر را اعم از
• جابجائی معماری و یا ایجاد بازشو به خاطر عبور تاسیسات داد
• جلو گیری از ازدیاد وزن سازه

به جز ساختمان های بالا سازه های فراوانی از جمله
ساختمان مرکزی 54 طبقه بانک وان ملون در پیتسبورگ پنسیلوانیای آمریکا
ساختمان مسکونی 51 طبقه واقع در سان فرانسیسکو
ساختمان 25 طبقه در ادمونتون کانادا
ساختمان 32 طبقه بایرهویچ هوس در لورکوزن آلمان (Byer-Hochhaus)
ساختمان 20 طبقه دادگاه فدرال در سیاتل آمریکا
برای تقویت ساختمان بتنی کتابخانه ایالتی اورگ (Oregon state library) را می توان نام برد که در آن برای تقویت از دیوار برشی فولادی برشی فولادی استفاده شده است .

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 711 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46


منبع : عمران ، معماری ، ساختمان ، بتن و گچ
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺭ ﻣﺪﻝ ﺳﺎﺯﻱ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ ﺧﺎﮐﻬﺎﻱ ﻏﻴﺮﺍﺷﺒﺎﻉ‬
در ادﺑﯿﺎت ﻣﺪل ﻫﺎی رﻓﺘﺎری ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺟﻬﺖ ﺑﯿﺎن رﻓﺘﺎر ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺤﺮاﻧﯽ اﺑﺰار ﻣﻔﯿﺪی ﺑﺮای ﺑﯿﺎن رﻓﺘﺎر ﺧﺎک ﻫﺎ اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از ﻣﺪل‬ ‫ﻫﺎی اﻻﺳﺘﻮﭘﻼﺳﺘﯿﮏ راﯾﺞ ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ رﻓﺘﺎر ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع، ﻣﺪل ﺑﺎرﺳﻠﻮﻧﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﺳﺎل ۱۹۹۱ ﺗﻮﺳﻂ آﻟﻮﻧﺴﻮ و ﻫﻤﮑﺎران ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺌﻮری ﭘﻼﺳﺘﯿﺴﯿﺘﻪ اراﺋﻪ‬ ‫ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﮑﻞ ﺳﻄﺢ ﺗﺴﻠﯿﻢ آن ﯾﮏ ﺑﯿﻀﻮی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺪل ﮐﻢ ﮐﻠﯽ اﺻﻼح ﺷﺪه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺑﯿﻀﯽ ﺑﺮای ﻫﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﮑﺶ ﺑﺎﻓﺘﯽ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺪل در واﻗﻊ ﻫﻤﺎن‬ ‫رﺳﯽ و ﻣﺎﺳﻪ ای ﺳﯿﻠﺖ و ﯾﺎ رس دار ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﺪل ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ اﺳﺎﺳﯽ ﻣﺜﻞ ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ اﻻﺳﺘﻮﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﺧﺎک در ﺗﺮاﮐﻢ ﻫﻤﺴﺎن، ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﺳﻔﺘﯽ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺮﺷﯽ ﺑﺎ‬ ‫ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﻧﺎﺷﯽ از ﺗﻐﯿﯿﺮات درﺟﻪ اﺷﺒﺎع در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺮ و ﺧﺸﮏ ﺷﺪن دﯾﺪه ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺣﻮزه ﺗﻨﺶ ﻫﺎی ﮐﻢ ﺗﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ اﻧﻄﺒﺎق ﺧﻮﺑﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﺪل ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪه‬ ‫ﻣﺪل ﮐﻢ ﮐﻠﯽ اﺻﻼح ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ زاوﯾﻪ ﻟﻮد ﺛﺎﺑﺖ و ﺗﺎﺑﻊ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﻏﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﺮای ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺪل ﺑﺮای ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع‬

‫ﺧﻼﺻﻪ‬

‫ﺳﻄﺢ ﻣﮑﺶ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ اﻻﺳﺘﻮﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﺧﺎک در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺮ ﺷﺪن ﺑﺮاﺣﺘﯽ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽ ﺷﻮد اﻣﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺣﺠﻢ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺮﻃﻮب ﺷﺪن و رﻓﺘﺎر ﺑﺮﮔﺸﺖ‬ ‫ﻧﻤﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن ﺷﮑﻞ ﺗﺎﺑﻊ ﺳﻄﺢ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﺮﺷﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه، ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺿﻤﻦ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﺪل ﺑﺎرﺳﻠﻮﻧﺎ، ﻧﻮاﻗﺺ آن ﻣﻄﺮح و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ‬ ‫ﺗﻮﺳﻌﻪ آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﺿﻤﻦ اراﺋﻪ ﻓﺮﻣﻮﻻﺳﯿﻮن ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪادی از ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﺎﯾﺶ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ادﺑﯿﺎت، ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺨﺸﯽ‬ ‫ً‬ ‫ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.‬

‫ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪی: ﺧﺎک ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع، ﻣﺪل ﻫﺎی رﻓﺘﺎری، ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺘﺨﻠﺨﻞ، ﻣﺪل ﺑﺎرﺳﻠﻮﻧﺎ‬

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ‬

‫در ﺳﺎل ۱۹۹۱، آﻟﻮﻧﺴﻮ و ﻫﻤﮑﺎران اوﻟﯿﻦ ﻣﺪل رﻓﺘﺎری اﻻﺳﺘﻮﭘﻼﺳﺘﯿﮏ را ﺑﺮای ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺌﻮری ﭘﻼﺳﺘﯿﺴﯿﺘﻪ اراﺋﻪ ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﮑﻞ‬ ‫آن ﯾﮏ ﺑﯿﻀﻮی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺪل ﮐﻢ ﮐﻠﯽ اﺻﻼح ﺷﺪه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺑﯿﻀﯽ ﺑﺮای ﻫﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﮑﺶ ﺑﺎﻓﺘﯽ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ. اﯾـﻦ ﻣـﺪل ﺑـﺮای ﺧـﺎک ﻫـﺎی ﻏﯿﺮاﺷـﺒﺎع‬ ‫ﮐﻤﯽ ﺗﺎ ﻣﻘﺪاری ﻣﻨﺒﺴﻂ ﺷﻮﻧﺪه ﻣﺜﻞ ﻣﺎﺳﻪ، ﺳﯿﻠﺖ، ﻣﺎﺳﻪ ﻫﺎی رﺳﯽ و رﺳﻬﺎی ﺑﺎ ﭘﻼﺳﺘﯿﺴﯿﺘﻪ ﮐﻢ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﺪل ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ اﺳﺎﺳﯽ ﻣﺜﻞ ﮐـﺎﻫﺶ ﺣﺠـﻢ‬ ‫اﻻﺳﺘﻮﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﺧﺎک در ﺗﺮاﮐﻢ اﯾﺰوﺗﺮوپ، ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﺳﻔﺘﯽ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺮﺷﯽ ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﻣﮑﺶ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ اﻻﺳﺘﻮﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﺧﺎک در ﻓﺮاﯾﻨـﺪ ﺗـﺮ ﺷـﺪن‬ ‫ﺑﺮاﺣﺘﯽ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽ ﺷﻮد اﻣﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺣﺠﻢ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺮﻃﻮب ﺷﺪن و ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ درﺟﻪ اﺷﺒﺎع در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺮ و ﺧﺸﮏ ﺷﺪن دﯾﺪه‬ ‫از رﻓﺘﺎر ﺧﺎک ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع در ﻣﺤﺪوده ﺗﻨﺸﻬﺎی ﮐﻢ ﻧﯿﺴﺖ و در ﺑﯿﺎن رﻓﺘﺎر ﺧﺎﮐﻬﺎی رﺳﯽ ﺑﯿﺶ ﺗﺤﮑﯿﻢ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﻄﺒﺎق ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻧﺪارد. ﻟـﺬا در اﯾـﻦ‬ ‫ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. ﺳﻄﺢ ﺗﺴﻠﯿﻢ اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ آﻟﻮﻧﺴﻮ ﻋﻠﯽ رﻏﻢ ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻧﺴﺒﯽ در ﺑﯿﺎن رﻓﺘﺎر ﺧﺎﮐﻬﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع، ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺧﻮﺑﯽ‬ ‫ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﺻﻼح ﻓﺮﻣﻮﻻﺳﯿﻮن ﺳﻄﺢ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﺎرﺳﻠﻮﻧﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮرﯾﮑﻪ ﻣﻌﺎﯾﺐ ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﺪل رﻓﻊ ﺷﺪه و ﻣﺪل ﺑﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺮﺑﯽ اﻧﻄﺒـﺎق ﺑﯿـﺸﺘﺮی‬ ‫ﻫﻤﺎن ﺑﺎرﺳﻠﻮﻧﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﻮﺑﯽ در ﺑﯿﺎن رﻓﺘﺎر ﺧﺎﮐﻬﺎی ﻋﺎدی ﺗﺤﮑﯿﻢ ﯾﺎﻓﺘﻪ دارد و ﺑﺎ اﺻﻞ اﻧﺤﺼﺎر وﺟﻮد ﮐﺮﻧﺸﻬﺎی ﺣﺠﻤﯽ در ﺗﻨﺶ ﺑﺮﺷﯽ ﻣﻌﺎدل‬ ‫ﺻﻔﺮ ﺳﺎزﮔﺎری ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ دارد. اﻣﺎ در ﻣﺤﺪوده ﺗﻨﺸﻬﺎی ﮐﻢ، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺿﻌﻒ ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﺪل ﺑﺎرﺳﻠﻮﻧﺎ، ﻓﺮﻣﻮﻻﺳﯿﻮن ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای ﺳﻄﺢ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﻪ ﻧﺤـﻮی اراﺋـﻪ‬ ‫ﺷﺪه ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻫﮕﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺮﺑﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.‬ ‫داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺪل ﺑﺎرﺳﻠﻮﻧﺎ ﺑﺪﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺳﻄﺢ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ دو ﻗﺴﻤﺖ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮔﺮدﯾﺪ. در ﻣﺤﺪوده ﺗﻨﺸﻬﺎی زﯾﺎد ، ﻣﺪل ﺣـﺎﮐﻢ …

آدرس مقاله در گروه : ایمیل " مقالات عمرانی سری ۳ "

جهت دانلود فایل در گروه CityGroup عضو شده و از صفحه اول گروه یا Messages دانلود فرمایید. و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید عنوان مطلب را در قسمت search مطالب گروه ، سرچ نمایید. ( صفحه اول گروه – زیر عکس گروه – ابزار جستجوی یاهو )

شما با عضویت در این گروه می توانید به تمامی مقالات مهندسی عمران، معماری و ساختمان این گروه در قسمت Messages دسترسی داشته باشید.
CityGroup مساوی است با کتابخانه مهندسین عمران ،  معماری و ساختمان

آدرس عضویت در گروه : http://www.join.4civil.ir/

نکته مهم : قبل از عضویت در گروه  وارد ایمیل خود شوید بعد اقدام به عضویت نمایید.

لینک روش جستجو در بانک اطلاعاتی CityGroup

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 451 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46


منبع : عمران ، معماری ، ساختمان ، بتن و گچ
ﺗﻌﻴﻴﻦ اﻧﺮژی ورودی زﻣﻴﻦﻟﺮزه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻮﺟﻚ‬
‫ﺧﻼﺻﻪ‬

‫اﻧﺮژی ورودی زﻣﻴﻦﻟﺮزهﻫﺎ ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ در ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﺧﺴﺎرت وارد ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزهﻫﺎ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. در روشﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎرف ﻣﻘﺪار اﻧﺮژی در ﺣﻮزه‬ ‫زﻣﺎﻧﻲ ﻳﺎ در ﺣﻮزه ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی ﻫﻤﺰﻣﺎن از ﻫﺮ دو ﺣﻮزه زﻣﺎﻧﻲ و ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ، روﻳﻜﺮد ﺟﺪﻳﺪی ﻣﻌﺮﻓﻲ‬ ‫ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ از ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻮﺟﻚ ﺑﺮای ﺑﺪﺳﺖ آوردن اﻧﺮژی ورودی زﻣﻴﻦﻟﺮزه اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﺪ. در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻳﻦ ﺗﺒﺪﻳﻞ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻴﮕﻨﺎلﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻛﻪ‬ ‫ﭘﻬﻨﺎی ﺑﺎﻧﺪ ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ دارﻧﺪ، اﻧﺮژی ورودی زﻣﻴﻦﻟﺮزه ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲآﻳﺪ ﻛﻪ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ از دو روﻳﻜﺮد زﻣﺎﻧﻲ و ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از‬ ‫اﻳﻦ روﻳﻜﺮد ﺟﺪﻳﺪ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ اﻧﺮژی ورودی زﻣﻴﻦﻟﺮزهﻫﺎی ﻧﻮاﺣﻲ ﻧﺰدﻳﻚ و دور از ﮔﺴﻞ در ﻳﻚ وﺿﻌﻴﺖ ﺧﻴﻠﻲ دﻗﻴﻖﺗﺮی از روﻳﻜﺮد اول و دوم،‬ ‫ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد. اﻳﻦ روﻳﻜﺮد، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳﻴﻦ، در ﻃﺮاﺣﻲ ﻟﺮزهای ﺳﺎزهﻫﺎ، ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ اﻧﺮژی ورودی زﻣﻴﻦﻟﺮزه را درک ﻛﻨﻨﺪ و ﻣﻴﺰان‬ ‫اﻧﺮژی ﻣﺤﺘﻮی ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ زﻣﻴﻦﻟﺮزهﻫﺎ را ﺑﺨﻮﺑﻲ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ.‬ ‫ﻛﻠﻤﺎت ﻛﻠﻴﺪی: اﻧﺮژی ورودی، ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻓﻮرﻳﻪ، ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻮﺟﻚ، اﺛﺮ ﻧﺰدﻳﻜﻲ و دوری از ﻣﺮﻛﺰ زﻣﻴﻦﻟﺮزه.‬

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ‬

‫اﻧﺮژی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه در ﻳﻚ ﺳﺎزه ﺗﻮﺳﻂ زﻣﻴﻦﻟﺮزه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻢ در اﻳﺠﺎد ﺧﺴﺎرت ﺑﻪ ﺳﺎزه ﻫﺎ ﻣﻄﺮح ﻣﻴﺸﻮد. ﺑﺨﺼﻮص اﻧﺮژی ورودی از آﻏﺎز ﺗﺎ‬ ‫اﻧﺘﻬﺎی زﻣﻴﻦﻟﺮزه، ﻛﻪ اﻧﺮژی ورودی ﻛﻞ ﻧﺎﻣﻴﺪه ﻣﻲﺷﻮد، در روﺷﻬﺎی ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻔﻴﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، زﻳﺮا اﺳﺎس ﻃﻴﻒ اﻧﺮژی ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻌﺎدل ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ ﺑﺎ ﭘﺮﻳﻮد‬ ‫ﻃﺒﻴﻌﻲ، ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﻃﻴﻒ داﻣﻨﻪ ﻓﻮرﻳﻪ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﺷﺘﺎﺑﻬﺎی زﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﻳﻚ ﻛﺎرﺑﺮد ﺗﻜﻤﻴﻠﻲ از ﺗﻜﻨﻴﻜﻬﺎی ﻫﻤﻮارﺳﺎزی اﺳﺖ. ﻣﺸﺎﻫﺪات ﺗﺠﺮﺑﻲ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﻨﺪ،‬ ‫اﻧﺮژی ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻌﺎدل در اﺑﺘﺪا ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭘﺮﻳﻮد ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺳﺎزه اﻣﺎ ﺑﻪ دﺷﻮاری ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺿﺮاﺋﺐ دﻳﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺗﺴﻠﻴﻢ و ﺷﻜﻞ ﭼﺮﺧﻪای ﺗﺄﺛﻴﺮ‬ ‫ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻌﻴﺎر ﻃﺮاﺣﻲ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺟﺬب اﻧﺮژی از ﻳﻚ ﺳﺎزه ﺑﺎﻳﺪ از ﻛﻞ اﻧﺮژی ورودی ﺑﺰرﮔﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﻲ ﺑﺮای ﺑﻘﺎء ﻳﻚ ﺳﺎزه در ﺑﺮاﺑﺮ ﻳﻚ‬ ‫زﻟﺰﻟﻪ ﺷﺪﻳﺪ ﻻزم ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ]۱[.‬ ‫رﻓﺘﺎرﻫﺎی دﻳﻨﺎﻣﻴﻜﻲ ﺳﺎزهﻫﺎی ﻏﻴﺮ اﻻﺳﺘﻴﻚ در ﻃﻮل ﻳﻚ زﻣﻴﻦﻟﺮزه، ﻓﺮآﻳﻨﺪی ﻧﺎﭘﺎﻳﺪار و ﺧﻴﻠﻲ ﭘﻴﭽﻴﺪه ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت‬ ‫ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺣﺮﻛﺎت زﻣﻴﻦﻟﺮزه در داﻣﻨﻪ ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ و داﻣﻨﻪ زﻣﺎﻧﻲ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، اﻳﻤﻨﻲ ﺳﺎزه در ﺑﺮاﺑﺮ ﻧﻴﺮوﻫﺎی دﻳﻨﺎﻣﻴﻜﻲ زﻣﻴﻦﻟﺮزه ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ در داﻣﻨﻪ‬ ‫ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻃﻴﻒ اﻧﺮژی ﺗﺨﻤﻴﻦ زده ﺷﻮد. ﺑﻌﻨﻮان ﻣﺜﺎل، ﺣﺮﻛﺎت ﻫﺎرﻣﻮﻧﻴﻚ ﺛﺒﺖ ﺷﺪه در زﻣﺎن زﻟﺰﻟﻪ -‪Tokachi‬‬ ‫‪ (۱۹۶۸) Oki‬و ﺣﺮﻛﺎت ﺛﺒﺖ ﺷﺪه ‪ JMA-Kobe‬در زﻣﺎن زﻟﺰﻟﻪ ‪ ،(۱۹۹۵) Hyogoken-Nanbu‬ﻛﻪ از ﻧﻮع زﻟﺰﻟﻪﻫﺎی ﺑﺘﺮﺗﻴﺐ اﻗﻴﺎﻧﻮﺳﻲ۱ و ﻣﺮﻛﺰ‬ ‫زﻣﻴﻦﻟﺮزه۲ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻃﻴﻒ ﻓﻮرﻳﻪ ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ دارﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، اﻧﺮژی ﻛﻞ ورودی ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ در ﻣﺠﺎورت ﭘﺮﻳﻮد ۱ ﺛﺎﻧﻴﻪ دارﻧﺪ، اﻣﺎ آﻧﻬﺎ در ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺧﺴﺎرت‬ ‫ﺳﺎزهﻫﺎی ﺑﺎ ﭘﺮﻳﻮد ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻳﻚ ﺛﺎﻧﻴﻪ اﺧﺘﻼف ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ داﺷﺘﻨﺪ. ﺑﻄﻮرﻳﻜﻪ ﺣﺮﻛﺎت ﻣﺮﻛﺰ زﻟﺰﻟﻪ ﻳﻚ ﻧﺮخ ﺑﺰرﮔﺘﺮی از اﻧﺮژی ورودی در داﻣﻨﻪ زﻣﺎﻧﻲ دارﻧﺪ،‬ ‫ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﺨﺮﻳﺐ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﻪ ﺳﺎزهﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ زﻣﻴﻦﻟﺮزه ﻧﻮع اﻗﻴﺎﻧﻮﺳﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ]۲[.‬

آدرس مقاله در گروه : ایمیل " مقالات عمرانی سری ۳ "

جهت دانلود فایل در گروه CityGroup عضو شده و از صفحه اول گروه یا Messages دانلود فرمایید. و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید عنوان مطلب را در قسمت search مطالب گروه ، سرچ نمایید. ( صفحه اول گروه – زیر عکس گروه – ابزار جستجوی یاهو )

شما با عضویت در این گروه می توانید به تمامی مقالات مهندسی عمران، معماری و ساختمان این گروه در قسمت Messages دسترسی داشته باشید.
CityGroup مساوی است با کتابخانه مهندسین عمران ،  معماری و ساختمان

آدرس عضویت در گروه : http://www.join.4civil.ir/

نکته مهم : قبل از عضویت در گروه  وارد ایمیل خود شوید بعد اقدام به عضویت نمایید.

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 473 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46


منبع : عمران ، معماری ، ساختمان ، بتن و گچ
ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺳﻨﺠﻲ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﻣﺪﻝ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ ﺑﺎﺭﺳﻠﻮﻧﺎ‬ ‫ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺣﺠﻤﻲ ﺧﺎﮎ ﻏﻴﺮﺍﺷﺒﺎﻉ‬
‫ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﻧﻮاﺣﯽ ﺧﺸﮏ و ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺣﺪود ۳۳% از ﺳﻄﺢ ﮐﺮه زﻣﯿﻦ را ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﻋﻤﻮﻣﺎ ﻓﺮض اﺷﺒﺎع ﺑﻮدن ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎک ﺻﺤﯿﺢ ﻧﺒﻮده‬ ‫ً‬

‫ﺧﻼﺻﻪ‬

‫ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺸﺎر آب ﺣﻔﺮه ای ﺷﺪه و ﻣﮑﺶ ﺑﺎﻓﺘﯽ را ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. ﻋﻤﻮﻣﺎ ﭘﺪﯾﺪه ﻣﺮﻃﻮب ﺷﺪن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻓﺸﺮدﮔﯽ ﺣﺠﻤﯽ ﺧﺎک )ﻓﺮورﯾﺰش‬ ‫ً‬ ‫ﺑﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﮑﺶ ﺑﺎﻓﺘﯽ و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺣﺠﻢ ﮐﻞ ﺧﺎک وﺟﻮد دارد، ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﺧﺎک ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﮑﺶ ﺑﺎﻓﺘﯽ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺻﻔﺮ ﻣﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در‬ ‫و ﺑﺮرﺳﯽ رﻓﺘﺎر ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع از اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ﺑﺎﻻ آﻣﺪن ﺳﻄﺢ آب زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ، ﺳﯿﻞ و ﻃﻐﯿﺎن آب از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺪﯾﺪه ﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ‬ ‫در ﺧﺎک( ﺷﺪه و ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﺑﺮﮔﺸﺘﯽ را در ﺧﺎک رﻗﻢ ﻣﯽ زﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﺎﯾﺶ ﺗﺤﮑﯿﻢ روی ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ راﺑﻄﻪ واﺣﺪی‬ ‫ادﺑﯿﺎت ﻣﺪل ﻫﺎی رﻓﺘﺎری ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺟﻬﺖ ﺑﯿﺎن رﻓﺘﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺣﺠﻤﯽ ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻋﻤﻮﻣﺎً در ﺗﺪوﯾﻦ اﯾﻦ ﻣﺪل ﻫﺎ، ﻣﻔﻬﻮم ﺣﺎﻟﺖ‬ ‫ﺟﻬﺖ ﺑﯿﺎن رﻓﺘﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺣﺠﻤﯽ ﺧﺎک ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺪل در ﺳﺎل ۰۹۹۱ ﺗﻮﺳﻂ آﻟﻮﻧﺴﻮ و ﻫﻤﮑﺎران ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺌﻮری‬ ‫ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺪل در واﻗﻊ ﻫﻤﺎن ﻣﺪل ﮐﻢ ﮐﻠﯽ اﺻﻼح ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ زاوﯾﻪ ﻟﻮد ﺛﺎﺑﺖ و ﺗﺎﺑﻊ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﻏﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﺮای ﺧﺎک ﻫﺎی‬ ‫ﺣﺠﻢ ﺧﺎک ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺳﻨﺠﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪادی از ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﺎﯾﺶ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ادﺑﯿﺎت اﯾﻦ ﻣﺪل اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺨﺸﯽ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.‬ ‫ً‬ ‫ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪی: ﺧﺎک ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع، ﻣﺪل ﻫﺎی رﻓﺘﺎری، ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺘﺨﻠﺨﻞ، رﻓﺘﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺣﺠﻤﯽ‬ ‫ﺑﺤﺮاﻧﯽ در ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع، از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ اﺳﺎﺳﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آن ﻣﻌﻄﻮف ﮔﺸﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺪل اﻻﺳﺘﻮﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﺑﺎرﺳﻠﻮﻧﺎ‬ ‫ﭘﻼﺳﺘﯿﺴﯿﺘﻪ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﮑﻞ ﺳﻄﺢ ﺗﺴﻠﯿﻢ آن ﯾﮏ ﺑﯿﻀﻮی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺪل ﮐﻢ ﮐﻠﯽ اﺻﻼح ﺷﺪه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺑﯿﻀﯽ ﺑﺮای ﻫﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﮑﺶ ﺑﺎﻓﺘﯽ‬ ‫ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻧﺮم اﻓﺰار ﻣﺪل در ﺷﺮاﯾﻂ ﺳﻪ ﻣﺤﻮری ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﻗﺪم ﺑﻌﺪ، اﺛﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻣﺪل ﺑﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ‬

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ‬

‫ﭘﺎﺳﺦ ﺣﺠﻤﯽ ﺧﺎک ﺗﻨﻬﺎ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎدﯾﺮ اوﻟﯿﻪ و ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺗﻨﺶ ﻣﻮﺛﺮ ﻧﺒﻮده و ﺑﻪ ﻣﮑﺶ ﺑﺎﻓﺘﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد. رواﺑﻂ ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﺮای ﺑﯿﺎن رﻓﺘﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺣﺠﻢ )ﻣﺜﻞ‬ ‫ﮐﺮﻧﺶ ﺣﺠﻤﯽ و ﻧﺴﺒﺖ ﺗﺨﻠﺨﻞ( ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﺘﻐﯿﯿﺮﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻨﺶ )ﺗﻨﺶ ﻧﺮﻣﺎل ﺧﺎﻟﺺ و ﺗﻨﺶ ﻣﮑﺸﯽ( وﺟﻮد دارد. اﯾﻦ رواﺑﻂ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ‬ ‫ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻫﺎی ﺧﺎک ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺑﺼﻮرت ﺗﺠﺮﺑﯽ ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻧﺴﺒﺖ ﺗﺨﻠﺨﻞ و درﺟﻪ اﺷﺒﺎع ﺗﺤﺖ اﺛﺮ ﻣﺘﻐﯿﯿﺮﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻨﺶ‬ ‫ً‬ ‫ﻣﻌﺮف ﺗﻐﯿﯿﺮﺷﮑﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺧﺎک )اﺳﮑﻠﺖ ﺧﺎک( ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ رﻃﻮﺑﺖ ﺧﺎک ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﯾﺎﻧﮓ و ﻫﻤﮑﺎران در ۸۰۰۲، راﺑﻄﻪ ﻧﻤﻮ ﻧﺴﺒﺖ ﺗﺨﻠﺨﻞ و درﺟﻪ اﺷـﺒﺎع را‬ ‫ﺑﻪ ﺷﮑﻞ راﺑﻄﻪ ۱ اراﺋﻪ دادﻧﺪ]۱[ :‬ ‫‪de‬‬ ‫‪ds r‬‬ ‫=‬‫‪sr‬‬ ‫‪e‬‬ ‫در ﺳﺎل ۰۹۹۱ ، آﻟﻮﻧﺴﻮ اوﻟﯿﻦ ﻣﺪل رﻓﺘﺎری اﻻﺳﺘﻮﭘﻼﺳﺘﯿﮏ را ﺑﺮای ﺧﺎک ﻫﺎی ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎع ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺌﻮری ﭘﻼﺳﺘﯿﺴﯿﺘﻪ اراﺋـﻪ ﻧﻤﻮدﮐـﻪ ﺷـﮑﻞ آن‬ ‫)۱(‬ ‫ﯾﮏ ﺑﯿﻀﻮی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺪل ﮐﻢ ﮐﻠﯽ اﺻﻼح ﺷﺪه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺑﯿﻀﯽ ﺑﺮای ﻫﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﮑﺶ ﺑﺎﻓﺘﯽ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ]۲[. اﯾﻦ ﻣﺪل ﻫﻤﺎن ﻣﺪل ﮐﻢ ﮐﻠﯽ اﺻﻼح ﺷﺪه …

آدرس مقاله در گروه : ایمیل " مقالات عمرانی سری ۳ "

جهت دانلود فایل در گروه CityGroup عضو شده و از صفحه اول گروه یا Messages دانلود فرمایید. و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید عنوان مطلب را در قسمت search مطالب گروه ، سرچ نمایید. ( صفحه اول گروه – زیر عکس گروه – ابزار جستجوی یاهو )

شما با عضویت در این گروه می توانید به تمامی مقالات مهندسی عمران، معماری و ساختمان این گروه در قسمت Messages دسترسی داشته باشید.
CityGroup مساوی است با کتابخانه مهندسین عمران ،  معماری و ساختمان

آدرس عضویت در گروه : http://www.join.4civil.ir/

نکته مهم : قبل از عضویت در گروه  وارد ایمیل خود شوید بعد اقدام به عضویت نمایید.

لینک روش جستجو در بانک اطلاعاتی CityGroup

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 508 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46


منبع : عمران ، معماری ، ساختمان ، بتن و گچ
ﺗﻌﻴﻴﻦ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﺑﺎر آﺑﻲ در ﺑﺪﻧﻪ ﺳﺪﻫﺎی ﺧﺎﻛﻲ ﺑﺎ روش اﻟﻤﺎن ﻃﺒﻴﻌﻲ(‪(NEM‬‬
‫‫ﺧﻼﺻﻪ‬

‫در ﻣﻜﺎﻧﻴﻚ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺗﻲ، روشﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﻲ ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺟﻮاب دﻗﻴﻖ ﻳﺎ ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ ﻣﻌﺎدﻻت دﻳﻔﺮاﻧﺴﻴﻞ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ وﺟﻮد دارد. از ﻣﻌﻤﻮلﺗﺮﻳﻦ روشﻫﺎی‬ ‫ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ، روش اﺟﺰاﻣﺤﺪود و روش ﺗﻔﺎﺿﻼتﻣﺤﺪود اﺳﺖ. روش اﺟﺰای ﻣﺤﺪود ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺎلﻫﺎ روی آن اﻧﺠﺎم ﺷﺪهاﺳﺖ ﻳﻜﻲ از اﺑﺰارات‬ ‫ﻗﻮی در ﺣﻞ ﻣﻌﺎدﻻت دﻳﻔﺮاﻧﺴﻴﻞ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﻛﻪ روی اﻳﻦ روش اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﻬﺘﺮ ﺷﺪن ﺗﻮاﺑﻊ ﺷﻜﻞ آن و روشﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺮاﻳﻂ‬ ‫ﻣﺮزی ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪهاﺳﺖ ﻛﻪ اﻣﺮوزه اﺑﺰاری ﺑﻪ ﻧﺎم ‪ ،FEM‬ﻳﻚ اﺑﺰار ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺟﻮاب ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻘﺪار ﻣﺮزی ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺧﻄﺎ ﺑﺎﺷﺪ. اﻣﺎ در اﻳﻦ روش‬ ‫ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ و روشﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﭽﻮن اﺟﺰا ﻣﺤﺪود ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ را ﺑﻪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﻛﻮﭼﻚ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺟﺰء ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، ﻛﻤﺒﻮدﻫﺎﻳﻲ وﺟﻮد دارد، ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺎ‬ ‫در ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺮزی ﻣﺘﻐﻴﺮ)ﺟﺮﻳﺎن آزاد آب در ﺑﺪﻧﻪ ﺳﺪﻫﺎی ﺧﺎﻛﻲ( ﺑﺮای ﻫﺮ ﺑﺎر ﺗﺤﻠﻴﻞ، داﻣﻨﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺠﺪدا ﻣﺶﺑﻨﺪی ﺷﻮد ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺶﺑﻨﺪی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ‬ ‫ﺑﻪ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﻻزم ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ ﻳﻚ ﻣﺮﺣﻠﻪ زﻣﺎنﺑﺮ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ وﺟﻮد روﺷﻲ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺪون ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻣﺶﺑﻨﺪی و ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ ﮔﺮهﻫﺎ، ﻣﺴﺌﻠﻪ را‬ ‫ﺣﻞ ﻛﻨﺪ ﻻزم ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ. در ﺳﺎﻟﻬﺎی اﺧﻴﺮ روشﻫﺎی ﺑﺪونﺷﺒﻜﻪ زﻳﺎدی ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪهاﻧﺪ. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ از روش اﻟﻤﺎنﻃﺒﻴﻌﻲ)‪ (NEM‬در ﺗﻌﻴﻴﻦ‬ ‫ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﺑﺎر آﺑﻲ در ﺑﺪﻧﻪ ﺳﺪﻫﺎی ﺧﺎﻛﻲ ﻫﻤﮕﻦ ﺑﺎ وﺟﻮد زﻫﻜﺶ و ﺑﺪون آن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪهاﺳﺖ و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺪل ﺳﺎزی ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ اﻟﻤﺎنﻣﺤﺪود ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ‬ ‫ﮔﺮدﻳﺪهاﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ روش اﻟﻤﺎن ﻃﺒﻴﻌﻲ در ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺮزی ﻣﺘﻐﻴﻴﺮﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.‬ ‫

ﻛﻠﻤﺎت ﻛﻠﻴﺪی: روش اﻟﻤﺎنﻃﺒﻴﻌﻲ، روش اﺟﺰاﻣﺤﺪود، روشﻫﺎی ﺑﺪونﺷﺒﻜﻪ، ﺳﺪﺧﺎﻛﻲ‬

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ‬

‫در ﻣﻜﺎﻧﻴﻚ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺗﻲ، روشﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﻲ ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺟﻮاب دﻗﻴﻖ ﻳﺎ ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ ﻣﻌﺎدﻻت دﻳﻔﺮاﻧﺴﻴﻞ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ وﺟﻮد دارد. از ﻣﻌﻤﻮلﺗﺮﻳﻦ روشﻫﺎی ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ،‬ ‫روش اﺟﺰا ﻣﺤﺪود و روش ﺗﻔﺎﺿﻼت ﻣﺤﺪود اﺳﺖ. روش اﺟﺰای ﻣﺤﺪود ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺎلﻫﺎ روی آن اﻧﺠﺎم ﺷﺪهاﺳﺖ ﻳﻜﻲ از اﺑﺰارات ﻗﻮی در‬ ‫ﺣﻞ ﻣﻌﺎدﻻت دﻳﻔﺮاﻧﺴﻴﻞ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﻛﻪ روی اﻳﻦ روش اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﻬﺘﺮ ﺷﺪن ﺗﻮاﺑﻊ ﺷﻜﻞ آن و روشﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺮزی ﺑﺎﻋﺚ‬ ‫ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ اﻣﺮوزه اﺑﺰاری ﺑﻪ ﻧﺎم ‪ ،FEM‬ﻳﻚ اﺑﺰار ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺟﻮاب ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻘﺪار ﻣﺮزی ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺧﻄﺎ ﺑﺎﺷﺪ. اﻣﺎ در اﻳﻦ روش ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ و‬ ‫روشﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﭽﻮن اﺟﺰا ﻣﺤﺪود ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ را ﺑﻪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﻛﻮﭼﻚ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺟﺰء ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻛﻤﺒﻮدﻫﺎﻳﻲ وﺟﻮد دارد. ﻣﺶﺑﻨﺪی ﻳﻌﻨﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻧﺎﺣﻴﻪ‬ ‫ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻪ ﻧﻮاﺣﻲ ﻛﻮﭼﻜﺘﺮ ﺑﺎ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﮔﺮه ای وﻳﮋه ﺗﺎ ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ در ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺣﻔﻆ ﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺎ در ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺮزی ﻣﺘﻐﻴﺮ)ﺟﺮﻳﺎن‬ ‫آزاد آب در ﺑﺪﻧﻪ ﺳﺪﻫﺎی ﺧﺎﻛﻲ( ﺑﺮای ﻫﺮ ﺑﺎر ﺗﺤﻠﻴﻞ، داﻣﻨﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺠﺪدا ﻣﺶﺑﻨﺪی ﺷﻮد ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺶﺑﻨﺪی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﻻزم ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ ﻳﻚ ﻣﺮﺣﻠﻪ زﻣﺎنﺑﺮ‬ ‫ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، زﻳﺮا در اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻲﺗﻮان ﻣﺶ را ﺳﺮﻳﻌﺎً ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺮد، اﻣﺎ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺎر ﺳﻌﻲ و ﺧﻄﺎ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﺶ ﻣﻄﻠﻮب و ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺑﺪﺳﺖ آﻳﺪ]۱[. در ﺳﺎﻟﻬﺎی‬ ‫اﺧﻴﺮ ﺑﺮای ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﻣﺸﻜﻞ ﻓﻮق ﺷﺎﺧﻪ ﺟﺪﻳﺪی در ﻣﻜﺎﻧﻴﻚ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺗﻲ ﺑﻪ ﻧﺎم روشﻫﺎی ﺑﺪون ﺷﺒﻜﻪ ﭘﺎﻳﻪﮔﺬاری ﺷﺪهاﺳﺖ. ﻳﻚ روش ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روش ﺑﺪون ﺷﺒﻜﻪ‬ ‫ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺣﺪاﻗﻞ دو ﺷﺮط زﻳﺮ را داﺷﺘﻪﺑﺎﺷﺪ:‬ ‫ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺗﻮاﺑﻊ ﺷﻜﻞ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻧﻘﺎط ﺑﺴﺘﮕﻲ داﺷﺘﻪﺑﺎﺷﺪ.‬ ‫ارزﻳﺎﺑﻲ ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ ﮔﺮهﻫﺎ ﺑﻪ زﻣﺎﻧﻲ واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ زﻣﺎن ﻣﻨﺤﺼﺮاً واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﮔﺮهﻫﺎ در ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺳﺖ]۱[.‬ ‫ﺗﻌﺎرﻳﻔﻲ ﻛﻪ از روشﻫﺎی ﺑﺪونﺷﺒﻜﻪ وﺟﻮد دارد ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪهاﺳﺖ ﺗﺎ روشﻫﺎی ﺑﺪونﺷﺒﻜﻪ ﺑﻪ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﻮﻧﺪ.

آدرس مقاله در گروه : ایمیل " مقالات عمرانی سری ۳ "

جهت دانلود فایل در گروه CityGroup عضو شده و از صفحه اول گروه یا Messages دانلود فرمایید. و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید عنوان مطلب را در قسمت search مطالب گروه ، سرچ نمایید. ( صفحه اول گروه – زیر عکس گروه – ابزار جستجوی یاهو )

شما با عضویت در این گروه می توانید به تمامی مقالات مهندسی عمران، معماری و ساختمان این گروه در قسمت Messages دسترسی داشته باشید.
CityGroup مساوی است با کتابخانه مهندسین عمران ،  معماری و ساختمان

آدرس عضویت در گروه : http://www.join.4civil.ir/

نکته مهم : قبل از عضویت در گروه  وارد ایمیل خود شوید بعد اقدام به عضویت نمایید.

لینک روش جستجو در بانک اطلاعاتی CityGroup

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 413 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46


انواع دیوار – معرفی دیوار و کاربرد دیوارها

دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد، که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع نازک می باشد، دیوارها معمولا به عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر به صورت اجزا یا اتاقها عمل میکنند یا به عنوان محافظ یک فضا هستند.علاوه بر این، این ساختار های عمودی، انتقال دهنده بار ساختمان به زمین می باشند.

کاربرد دیوارها
فضاسازی و خلق فضاهای نوین
محافظت از سرما و گرما
ایجاد عایق صوتی
ایجاد حریم خصوصی
محل مناسبی برای کار گذاشتن انواع لوله کشی ها و سیم کشی های برق
تزئین و انجام کارهای هنری:مانند گچ بری و نقاشی دیواری

تقسیم بندی دیوار
دیوارها را می توان به انواع داخلی و خارجی  تقسیم کرد.
از طرف دیگر دیوارها بر حسب تحمل فشار به چهار نوع تقسیم می شوند: – دیوار های خارجی حامل یا تحمل کننده بار – دیوارهای خارجی غیر حامل – دیوارهای داخلی حامل – دیوارهای داخلی غیر حامل

جهت دانلود فایل در گروه CityGroup عضو شده و از صفحه اول گروه یا Messages دانلود فرمایید. و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید عنوان مطلب را در قسمت search مطالب گروه ، سرچ نمایید. ( صفحه اول گروه – زیر عکس گروه – ابزار جستجوی یاهو )

شما با عضویت در این گروه می توانید به تمامی مقالات مهندسی عمران، معماری و ساختمان این گروه در قسمت Messages دسترسی داشته باشید.
CityGroup مساوی است با کتابخانه مهندسین عمران ،  معماری و ساختمان

آدرس عضویت در گروه : http://www.join.4civil.ir/

نکته مهم : قبل از عضویت در گروه  وارد ایمیل خود شوید بعد اقدام به عضویت نمایید.

لینک روش جستجو در بانک اطلاعاتی CityGroup

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 444 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46


منبع : عمران ، معماری ، ساختمان ، بتن و گچ
ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزی زﻣﺎن-ﻫﺰﻳﻨﻪ-ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢ ﺟﺴﺘﺠﻮی ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺷﺒﻜﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ‬
‫ﺧﻼﺻﻪ‬

‫ﻇﻬﻮر ﻗﺮاردادﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﻛﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻋﻤﻠﻴﺎت اﺟﺮاﻳﻲ ﭘﺮوژهﻫﺎ را ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ زﻣﺎن و ﻫﺰﻳﻨﻪ آﻧﻬﺎ در ﻧﻈﺮ ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺪل-‬ ‫ﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ زﻣﺎن و ﻫﺰﻳﻨﻪ، ﻋﺎﻣﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ را در ارزﻳﺎﺑﻲ وﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎزی روﺷﻬﺎی اﺟﺮاﻳﻲ ﭘﺮوژه ﻣﻨﻈﻮر دارﻧﺪ. ﻛﺎﻫﺶ زﻣﺎن و ﻫﺰﻳﻨﻪ اﺟﺮا و‬ ‫ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ آن اﻫﺪاف ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻮده ﻛﻪ ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻫﻤﺴﻮ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﻨﺪ. از اﻳﻦرو اﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻮازﻧﻪ زﻣﺎن-ﻫﺰﻳﻨﻪ-ﻛﻴﻔﻴﺖ‬ ‫ﻣﻮﺳﻮم ﺷﺪهاﻧﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از ﻳﻚ اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢ ﻓﺮاﻛﺎوﺷﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻨﺎم اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢ ﺟﺴﺘﺠﻮی ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺷﺒﻜﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ) ‪ (MADS‬در ﺣﻞ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﻮازﻧﻪ‬ ‫زﻣﺎن-ﻫﺰﻳﻨﻪ-ﻛﻴﻔﻴﺖ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﻋﻤﺮاﻧﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮای ﺣﻞ ﻳﻚ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻋﻤﻠﻲ ﺑﻜﺎر ﺑﺮده ﺷﺪه و ﻧﺘﺎﻳﺞ آن ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت‬ ‫ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻗﺒﻠﻲ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.‬

‫ﻛﻠﻤﺎت ﻛﻠﻴﺪی: ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺮوژه، ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزی، ﻣﻮازﻧﻪ زﻣﺎن- ﻫﺰﻳﻨﻪ-ﻛﻴﻔﻴﺖ ، ﺷﺒﻜﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ‬

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ‬

‫اﻣﺮوزه ﻟﺰوم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮآورد ﺻﺤﻴﺢ از زﻣﺎن و ﻫﺰﻳﻨﻪ اﻧﺠﺎم ﭘﺮوژهﻫﺎ و ﻣﻴﺰان ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز آﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺮ اﺟﺮا، اداره و‬ ‫ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﻣﻨﺎﺳﺐ از ﭘﺮوژهﻫﺎﻳﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺪﻫﺎ، ﺑﺰرﮔﺮاهﻫﺎ، ﻣﺠﺘﻤﻊﻫﺎی آﭘﺎرﺗﻤﺎﻧﻲ و ﻏﻴﺮه دارﻧﺪ، ﺑﺮ ﻛﻤﺘﺮ ﻛﺴﻲ ﭘﻮﺷﻴﺪه ﺑﻮده و اﺻﻞ ﻣﻬﻤﻲ در ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ‬ ‫ﭘﺮوژهﻫﺎی ﻋﻤﺮاﻧﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد. در ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻛﻪ رﻗﺎﺑﺖ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ روز ﺑﻪ روز ﻧﺰدﻳﻚﺗﺮ ﻣﻲﺷﻮد و ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ﻛﻮﭼﻚ در اراﺋﻪ ﻗﻴﻤﺖ در ﻣﻨﺎﻗﺼﻪﻫﺎ‬ ‫ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻳﺎ ﺷﻜﺴﺖ در آن ﻣﻲﺷﻮد، اراﺋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪای ﻛﻪ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ واﻗﻌﻴﺖ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺗﻤﺎم واﻗﻌﻴﺖﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی را در ﻣﺪل ﻳﻚ ﭘﺮوژه ﻣﻨﻈﻮر ﻛﻨﺪ،‬ ‫ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ زﻳﺎدی اﺳﺖ. ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮش ﺳﺮﻳﻊ ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع ﺗﺤﻮﻳﻞ ﭘﺮوژه۲، ﻣﺪت زﻣﺎن اﺟﺮای ﭘﺮوژه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه در‬ ‫ارزﻳﺎﺑﻲ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻗﻴﻤﺖ در ﻣﻨﺎﻗﺼﺎت و ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻄﺮح ﮔﺮدﻳﺪ. ﻟﺬا دﻳﮕﺮ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻋﻤﺪه ﻣﺪﻳﺮان در اﻣﺮ ﺳﺎﺧﺖ و اﺟﺮا ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﭘﺮوژه‬ ‫ﻣﻌﻄﻮف ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ و ﻛﺎﻫﺶ زﻣﺎن اﺟﺮا ﻧﻴﺰ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد. ﻓﺸﺮدهﺳﺎزی زﻣﺎن ﭘﺮوژه ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎر ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﺪرﻳﺠﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﭘﺮوژه‬ ‫ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. از اﻳﻨﺮو ﺑﺪون در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺎﻻﺳﺮی، ﻛﺎﻫﺶ زﻣﺎن اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﭘﺮوژه ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی آن ﻣﻨﺠﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.‬ ‫ﻣﻨﻈﻮر ﻧﻤﻮدن ﻋﺎﻣﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻋﻮاﻣﻞ زﻣﺎن و ﻫﺰﻳﻨﻪ در ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎزی ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی اﺟﺮاﻳﻲ ﻳﻚ ﭘﺮوژه، ﺑﺎ وﺟﻮد ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ ﻛﻪ در ﺟﻬﺖ ﻛﻤ‪ﻲ‬ ‫ﺳﺎﺧﺘﻦ آن ﺑﺮای ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﭘﺮوژه وﺟﻮد دارد از دﻳﮕﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار در اﻧﺘﺨﺎب روشﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ ﺑﻮده و ﻣﺪﻳﺮان ﮔﺎه راهﺣﻞﻫﺎﻳﻲ را ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ‬ ‫ﻛﻪ در ﻋﻴﻦ ﻛﺎﻫﺶ زﻣﺎن و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﭘﺮوژه اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ اﺟﺮای آن را در ﭘﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.‬ ‫در ﭼﻨﺪ دﻫﻪ اﺧﻴﺮ روشﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزی ﺗﻮام زﻣﺎن، ﻫﺰﻳﻨﻪ و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﺎﺧﺖ در ﭘﺮوژهﻫﺎی ﻋﻤﺮاﻧﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ‬ ‫در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻌﻴﺎر ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزی در اﻧﺘﺨﺎب روشﻫﺎی اﺟﺮای ﭘﺮوژه اﺧﻴﺮاً ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻘﺎﻻت اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع‬ ‫ﺑﻪ ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزی ﺗﻮام زﻣﺎن و ﻫﺰﻳﻨﻪ اﺟﺮا، اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ. روشﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه در ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزی زﻣﺎن، ﻫﺰﻳﻨﻪ و ﻛﻴﻔﻴﺖ اﺟﺮای ﭘﺮوژهﻫﺎ‬ …

آدرس مقاله در گروه : ایمیل " مقالات عمرانی سری ۳ "

جهت دانلود فایل در گروه CityGroup عضو شده و از صفحه اول گروه یا Messages دانلود فرمایید. و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید عنوان مطلب را در قسمت search مطالب گروه ، سرچ نمایید. ( صفحه اول گروه – زیر عکس گروه – ابزار جستجوی یاهو )

شما با عضویت در این گروه می توانید به تمامی مقالات مهندسی عمران، معماری و ساختمان این گروه در قسمت Messages دسترسی داشته باشید.
CityGroup مساوی است با کتابخانه مهندسین عمران ،  معماری و ساختمان

آدرس عضویت در گروه : http://www.join.4civil.ir/

نکته مهم : قبل از عضویت در گروه  وارد ایمیل خود شوید بعد اقدام به عضویت نمایید.

لینک روش جستجو در بانک اطلاعاتی CityGroup

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 455 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

تخریب کامل یک ساختمان شش طبقه در اثر گودبرداری غیر اصولی در تبریز

در این فیلم شما مشاهده خواهید کرد یک ساختمان شش طبقه نوساز در چند ثانیه با خاک یکسان خواهد شد. این شاهکار مهندسی در شهر تبریز و بر اثر گودبرداری غیر اصولی صورت گرفته است.

هر روز در کشور شاهد ترک خوردگی یا خرابی سازه های زیادی در اثر گودبرداری غیر اصولی هستیم
شاید این فیلم درس عبرت بزرگی برای ما مهندسان باشد که با جان و سرمایه دیگران بازی نکنیم.

جهت دانلود فایل در گروه CityGroup عضو شده و از صفحه اول گروه یا Messages دانلود فرمایید. و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید عنوان مطلب را در قسمت search مطالب گروه ، سرچ نمایید. ( صفحه اول گروه – زیر عکس گروه – ابزار جستجوی یاهو )

شما با عضویت در این گروه می توانید به تمامی مقالات مهندسی عمران، معماری و ساختمان این گروه در قسمت Messages دسترسی داشته باشید.
CityGroup مساوی است با کتابخانه مهندسین عمران ،  معماری و ساختمان

آدرس عضویت در گروه : http://www.join.4civil.ir/

نکته مهم : قبل از عضویت در گروه  وارد ایمیل خود شوید بعد اقدام به عضویت نمایید.

لینک روش جستجو در بانک اطلاعاتی CityGroup

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 423 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46


منبع : عمران ، معماری ، ساختمان ، بتن و گچ

روش های پیش بینی زلزله

پیش بینی زلزله نوعی از پیش بینی است که بیان می کند زلزله ای با مقیاس معین در زمانی مشخص و در مکانی بخصوص رخ خواهد داد.با وجود تلاشهای بسیار زلزله شناسان ، از نظر علمی، پیش بینی زلزله در زمان و مکان مشخص ،قابلیت تعمیم ندارد . هرچند برای گسلهای خوب شناخته شده  می توان از روی نقشه های خطر پذیری زلزله، احتمال وقوع زلزله با مقیاسی خاص را برای سالهای مشخص تخمین زد. هم اکنون با وجود دستگاههای هشدار سریع (early waing devices)تا چند ثانیه قبل از لرزه های شدید می توان از وقوع زلزله باخبر شد.بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۶ حدود ۲٫۷ میلیون نفر در اثر زلزله کشته شده اند و در ایران نیز یک زلزله به تنهایی حدود ۴۰۰۰۰ نفر کشته داده است.
هدف از پیش بینی زلزله هشدار عمومی ،جهت جلوگیری از خرابی بالقوه ناشی از زلزله در بلندترین زمان قبل از آن  است که با وجود زمان کافی از فاجعه جلوگیری نماید و بتوان اقدامات مقتضی را در اسرع وقت به انجام رساند تا میزان خسارتهای مالی و جانی تا حد مطلوب کاهش پذیرد.

جهت دانلود فایل در گروه CityGroup عضو شده و از صفحه اول گروه یا Messages دانلود فرمایید. و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید عنوان مطلب را در قسمت search مطالب گروه ، سرچ نمایید. ( صفحه اول گروه – زیر عکس گروه – ابزار جستجوی یاهو )

شما با عضویت در این گروه می توانید به تمامی مقالات مهندسی عمران، معماری و ساختمان این گروه در قسمت Messages دسترسی داشته باشید.
CityGroup مساوی است با کتابخانه مهندسین عمران ،  معماری و ساختمان

آدرس عضویت در گروه : http://www.join.4civil.ir/

نکته مهم : قبل از عضویت در گروه  وارد ایمیل خود شوید بعد اقدام به عضویت نمایید.

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 553 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

منبع : سرمد

نمونه سئوال تئوری صفحات وپوسته

دکتر برخورداری

لینک  :

http://s1.picofile.com/file/4939537580/nemune_soal_varaq.pdf.html



منبع : ايران سازه

دانلود سوالات امتحان مهندسی پی

نقل قول:

از لینکهای زیر میتوانید یک نمونه سوال امتحانی درس مهندسی پی رشته عمران مربوط به دانشگاه بوعلی سینا سال تحصیلی 89-90 را دانلود نمایید.

دانلود نمونه سوال امتحانی مهندسی پی (صفحه اول)


لينك كمكي

دانلوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود  و  دانللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللود

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 832 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46

منبع : مهندس امیدی

نمونه سوال امتحانی اصول مدیریت اجرایی

نقل قول :

یک نمونه سوال امتحانی مربوط به درس اصول مدیریت اجرایی مقطع کارشناسی عمران که شامل ۳۳ سوال تستی و ۳ سوال تشریحی (در ۴ صفحه)  است .  

 دانلود صفحه اول  (841 kb)

دانلود صفحه دوم  (747 kb)

دانلود صفحه سوم  (801 kb)

دانلود صفحه چهارم (877 kb)



نمونه سوالات امتحانی ریاضی 1

نقل قول:

از لينک زیر می توانید چند نمونه سوالات امتحانی درس ریاضی عمومی ۱ را دانلود کنید که مربوط به دانشگاه پیام نور است. (فایلها به فرمت pdf هستند ) 

 دانلود نمونه سوالات امتحانی ریاضی عمومی 1   (88-89 نیمسال اول)

دانلود نمونه سوالات امتحانی ریاضی عمومی 1 (87-88 نیمسال اول)

دانلود نمونه سوالات امتحانی ریاضی عمومی 1  (نیمسال اول 88-89 رشته صنایع)

دانلود نمونه سوالات امتحانی ریاضی عمومی 1 (88-89 نیمسال دوم)

......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 623 تاريخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:46